tirsdag 6. april 2010

oppdatering

08.04
6 timer etter sist gang jeg var her beg det å hende saker og ting :-P
Beg verke og låg lenge slik,helt til smertene var så sterke at jeg måtte holde pusten og bite meg i handa for ik vekke hun ved siden av .
So la jeg merke til at smertene kom jo og for,jeg såg på klokka og såg at det var 2 min mellom hver gang..-"hm,..er det rier ?..nej,,sikkert bare de livmorbåndene som strekker seg,,Ligger i senga og kjenner på det...no er klokka rundt halv 8..

Jeg rusler ut på do-"auu,,
ØY,der var det jo blod,faen,jeg får ringe i snora...
Jordmor kommer smilende og lurer på hva det er ,så jeg viser henne blodet og hun ser at jeg har det vondt.
Hun smiler ikke nå,og virker litt stressa..hun hjelper meg inn i sengen og springer av gårde.
Så kommer det en jordmor til men en maskin som måler rier og spark fra babyen.
Smertene beg bli vondere nå,men fortsatt bare 2 min mel ver gang de kommer.

Jeg ser på de at hun kommer nå ,denne gangen er det ik feil:jeg ringer Trond:
"Hallo?(trøtt stemme)
Jeg spørr om han gidder å komme,oxo beg smertene,han hører at jeg har vondt og roper "jeg kommer med en gang,,

Jeg ligger ik mange min før de kommer henter meg og jeg skal udersøkes,ja,fødselen er i gang,men bare 1,5 cm og hodet er ik festet seg.
De spørr om jeg har blitt fortalt hvor sjansene er og hva som kan hende.

Ja ,vi veit....:-( ;-(

Trond kommer inn døra"hva skjer!!?????
Jeg griper tak rundt han og beg grine ;-( De forteller han hva som er i ferd med å skje.
Så kommer senga og jeg blir fraktet til fødeavdelingen.
Jeg er ik redd,og jeg veit at jeg må bare slappe av slik at hun er rolig <3

Fra nå beg ting skje fort og til og med litt for fort for legane.
Riene øker på og Trond er flink og søt som prøver holde meg i handa og finne klut til meg til panna,men jeg vil ik ha noe av det,ik no!!!!

Stakkaren er bleik og bekymra <3
Nå blir kuvøsa og andre maskiner frakta inn..

Smertene er enda verre og jeg puster og peser og lager litt lyd,og jeg sier at jeg må tisse.
Jeg får bekken og sitter i senga,når jeg er ferdig ser jeg at det flyter noe rundt nedi der...

Sier at jeg og beg kjenne trykk mot endetarmen,hun sier at hun kan no sjekke,og putter fingrene oppi skjeden,"øy,,sier hun "du er jo 6-7 cm,ikke rart du puster,,:-)

Legene sammler seg rundt og tilsammen er det vel 5-6 stk.

Jeg er ik redd eller noe,men no er det gpdt holde Trond i tommelen når det er rier,og jeg har fått en kald klut på panna,men den blir der ikke lenge..

Den andre jordmoren sjekker oppi skjeden,jepp 7 cm enda..

"AUU!!!Troond!!!D et er sooooo iiiilt!!! Hver gang riene kom ,kom han med handa so jeg fikk holde han i tommlen,det var so godt ha han der <3

Stakkaren jeg ser at han ikke liker sjå meg slik,han springer til glaset og treker luft eit par ganger,hehe,han er bare fantastisk <3 <3 <3
Mellom riene er det ik Noe vondt og da passer jeg på slappe av i heile meg og puste.

Riene kommer og går fortere og fortere og sterkere og sterkere..
De vil sjekke ,jeg skriker ut om jeg får lov til å presse ,men det får jeg ikke lov til sier de :-(
Jeg skriiker ut at jeg kommer til å drite på meg!!!

Pulsen til jenta beg forandre seg og den stopper opp,de prøver finne den på magen,lytter og lytter.

De sier at de vil sette epidural på meg(ånej,no blir det hastekeisersnitt tenker jeg)
Aestesilegen ber meg sette meg frem i senga og bøye meg frem slik at de får satt den.

Men det er ik lett,for riene har so og sei ik mellomrom mellom seg og de må sette den da det ik er :lykke til,!:de setter den likevel:Skal den ik funke skriker jeg ut ,jeg må trykke!!!!!!!"AUUUU,TROND!!!!DET ER SÅÅ VONDT!!

Da var den satt og de sjekker oppi,9cm ob vi ser hode,du kan få trykke alikavel.
Hun ene tar foten min og plasserer den på sida av seg og seie at jeg kan sparke i fra der og trykke"trykker du nå spørr de,,
"jeg veit ik hvordan,,!!!!!epiduralen tok vekk trykketrangen :-((
"SOM NÅR DU MÅ PÅ DO,,

Jeg gjer mitt beste og trykker til,kjenner hun kommer mellom bekken/ned i musa,auu!det kjennes ut som pubisbeinet skal rivne. De sier at posen ikke er sprukken og hun kommer sikkert ut i den.
Jeg trykker og trykker,de sier jeg er flink og at hun er på vej*trykker* og de ber meg vente litt og at jeg er flink :-)
Da sier de at jeg kan trykke,SPLASJ!!!!!DER SPRAKK POSEN!

Trond sitter nå ved siden av meg på en stol og passer på at trenger jeg han så er ik handa langt borte.

Jeg tror ik det var meir enn to trykk til før jeg såg det lille mennesket ligge der mellom beina mine,hun har mørk farge i huda og puster ikke.

De tar hun over på eit spesialbord for premature som har slanger og maskiner og masse rart, der ber de oss om ikke å sjå.
Hjerte dunker og dunker,oxo vil de ha meg til presse ut morkaka,men den sitter fast.
De prøver å dra,nej...vi venter noen min...så prøver hun å dytte den ut tror jeg,hun trykker meg på magen og drar i navlestrengen..så ber hun en jordmor hjelpe hun.

Hallo,skal dere knekke driten av meg!????(tenker jeg)
De trykker magen og dytter og herjer på,og drar i strengen,DER! rivna livmora og deT blør og blør.
De tror jeg har rivnet og beg undersøke,men nej,det ser bra ut :-)

FORTSETTELSE KOMMER NÅR TID :-d

2 kommentarer:

  1. Reknar med han har tommelen enda, mor di brakk nesten min da du skulle ut:)
    For å trøste litt, berre vent til neste den er 3,5 kilo nå den skal ut og da blir det ilt da:)

    SvarSlett
  2. Kanskje 2?
    Nei du har vert flink t både og føde og fortelle.Veldig bra fortalt,fekk tårer når eg las d.Va tbake itd ei stund...

    SvarSlett